Om at være bange
Formål
- At styrke fællesskabet og trivsel i klassen.
- Lære at forstå og fortolke et eventyr i forhold til dit eget liv og til emnet angst.
Tid: To lektioner.
Redskaber
Internet. Pc eller tablet.
Arbejdsform
Gruppearbejde og samtale på klassen.
Intro
At være bange og føle angst er nødvendigt for, at vi kan passe på os selv og hinanden. Tænk, hvis du ikke var bange for noget som helst? Og ikke kendte til at frygte?
Læs først eventyret om drengen, der ikke kunne blive bange, og derfor blev nødt til at gå ud i verden for at lære frygt at kende.
Find teksten i en bog eller hent teksten her http://www.grimmstories.com/da/
Spørgsmål til eventyret
Fordel jer i små grupper og diskutér disse spørgsmål:
- Hvorfor vil drengen gerne lære at blive bange?
- Hvad sker der på drengens rejse? Hvem møder han? Og hvordan reagerer drengen på de ting, han oplever?
- Hvad ender eventyret med?
- Ender det godt eller skidt? Hvorfor?
- Lav en aktantmodel over eventyret. Få hjælp her http://www.emu.dk/sites/default/files/aktantmodellen.pdf
- Hvorfor er det vigtigt at kunne blive bange og føle angst ?
Fremlæg jeres diskussion for resten af klassen, og snak sammen om:
*Hvad er forskellen på at være bange og føle angst og på at være syg af angst?