Vejledning
Følgende er henvendt til lærere, pædagoger og ledelse i skolen med det formål:
- At formidle viden til at kunne hjælpe, støtte og rådgive familier og den enkelte elev med angst.
- At kunne inddrage undervisningsmaterialet i den almindelige undervisning for elever i 5. til 9. klasse i faget dansk, i sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab og til støtte for elevernes alsidige udvikling.
- At fremme den gensidige forståelse og dermed trivslen blandt danske børn og unge.
- At styrke elevernes sociale relationer og kompetencer ved at aftabuisere et emne som angst og gøre det lettere at tale om vanskeligheder og forskelligheder hos hinanden, positivt og handlingsorienteret.
Som fagperson må man tilpasse redskaber og metoder til egne ressourcer og praksis. Og man må indstille sig på at turde fejle og udvikle sin egen praksis hen ad vejen i et tæt samarbejde med eleven, hjemmet, skolens ledelse og evt. andre fagpersoner. At støtte en elev er en fælles opgave.
Udgangspunktet for materialets indhold er problemstillinger, cases, viden og erfaring, som er kendt af de mennesker, der har eller har haft angst inde på livet. Og kendt af dem, som arbejder professionelt med angst hos børn og unge. Aktiviteterne i materialet er dermed udviklet med afsæt i virkelighedsnære problemstillinger, personlige fortællinger og specialiseret viden om angst.